woensdag 28 april 2010

Eerste India ervaring!

- Door Marc en Rianne Fontijn

Beste allemaal,

We zullen maar een uitgebreide versie schrijven over ons drieën in India.

De reis is goed verlopen. De eerste vlucht was een beetje wennen en natuurlijk ook spannend hoe het vliegen zou gaan met Mirthe.

Vanuit London vlogen we naar Mumbai, deze vlucht duurde 9 uur.
Marc heeft redelijk geslapen, Mirthe iets minder en ik, Rianne niet.
Gelukkig viel deze 9 uur reuze mee en Mirthe had geen last van haar oortjes.

Na onze landing, moesten we door de douane en koffers halen. Daarna met de bus (met vele stinkende uitlaatgassen maar met airco !) van het internationale vliegveld naar het nationale vliegveld. Omdat we toch nog wakker waren, checkte we alvast in voor de nationale vlucht.

We hebben echt zo lang staan wachten voordat alles geregeld was, ongelofelijk…! Blijkbaar kon er maar 1 persoon schrijven, want velen stonden te kijken terwijl hij alle gegevens opschreef. We rolden alle 16 om van de slaap. Uiteindelijk had iedereen zijn boardingpas, behalve Mirthe.

Gelukkig hadden we nog uren de tijd om dit te regelen. (landing Mumbai; 00:40 uur, vertrek Mumbai +/- 8.00 uur, dus ruim 7 uur wachten) Na vaak heen en weer lopen tussen balie’s was het eindelijk na anderhalf uur wachten geregeld. Het wachten was heel vermoeiend en slapen lukte helaas ook niet bij iedereen. Gelukkig hadden we Mirthe’s tentje in de handbagage en die heeft een paar uurtjes geslapen. Iedereen zou er graag bij gekropen zijn, maar dat ging helaas niet. Je leert dan trouwens wel gelijk goed de cultuur kennen; niezen en hoesten in het openbaar zonder hand voor je mond… Gelukkig was het te ver weg om de spetters te voelen.

Om 06.00 zijn we door de douane gegaan (nog een cultuurverschil: ) Mannen en vrouwen apart door de douane heen. Mirhe huilde nogal, want ze vond het helemaal niet leuk om uit haar diepe slaap gehaald te worden, maar goed ze ging dus met Marc mee en omdat ze zo huilde mocht hij bijna gelijk doorlopen. Dat scheelt wel als er nog een lange rij wachtende voor je staat.

En eindelijk konden we rond 8 uur het vliegtuig in. Deze vlucht duurde een uur en een kwartier e toen waren we eindelijk in Coimbatore. Na wat getouwtrek over een kapotte koffer, gingen we naar buiten en daar stond de bus van het MJC klaar.

Het was een klein half uurtje rijden in een chaotisch, druk en toeterend verkeer.

Marc was helemaal in z’n sas en Rianne rolde om van de slaap en hield ondertussen haar hart vast bij gevaarlijke inhaal pogingen. Mirthe huilde, ze was zooo moe…

De kinderen stonden ons met het muziekkorps op te wachten. Ze wisten niet dat onze Mirthe mee kwam, dus wij stapte als laatste uit de bus. We zagen de ogen groot worden en toen begon iedereen te gillen en te lachen. Iedereen riep: “BABY”

Tijdens het spelen van het muziekkorps, kreeg iedereen een erekrans omgehangen, zelfs Mirthe in haar rugdrager kreeg er één in haar rugdrager omgehangen, wat ze niet erg op prijs stelde.

Met aan elke vinger een meisje, liepen we naar het hostel, waar een deel van de groep slaapt.

We hebben ons gelijk heerlijk opgefrist met een koude douche. (geen douche zoals wij thuis kennen, maar een emmer met water en een soort maatbeker om je nat te maken.)

Na de lunch zijn we gelijk gaan slapen tot half 6 ‘s avonds, waarna we gingen eten. Bijna iedereen lag ‘s avonds al om +/- 20.00 uur (17.00 uur NL tijd) op bed.

Zondags mochten we uitslapen tot 8.00 uur en ‘s morgens en ’s avonds hadden we kerk. Het is een heel andere cultuur, dus ook een heel andere kerkdienst. Er worden vele prachtige liederen gezongen (wij kennen ze helaas niet) en er werd een psalm uit de Bijbel voorgelezen en een meditatie gelezen.

Maandag:

De eerste activiteitendag! Spannend, hoe zal het gaan? Was bij iedereen een vraag. Maar we kunnen met zn allen zeggen dat we er net zo hard van hebben genoten.
Ik (Rianne) heb geholpen bij het borduren van de haarbandjes! Al die stralende gezichten die het helemaal geweldig vinden om leuk bezig te zijn is echt de moeite waard. Vanmiddag hebben we wat voorbereid voor morgen (dinsdagmorgen).